Začínáte s copywritingem a chtěli byste se zlepšit v tomto zajímavém podoboru online marketingu? Profese copywritera není pro každého – vyžaduje kreativní myšlení a nápady. Avšak pokud vám tvůrčí činnost nedělá problém, můžete se velmi dobře copywritingem živit na plný úvazek z pohodlí domova.
Kdo je copywriter a jaké by měl mít předpoklady?
Nejprve si pojďme uvést na pravou míru, kdo vlastně copywriter je. Nebylo by to totiž poprvé, kdy jsem se setkala s nechápavým výrazem ve tváři druhé, když jsem mu řekla, že jsem copywriterka. Většinou přichází otázka: A co celý den děláš? To jako jen píšeš?
Dalo by se říci, že vlastně ano, ale to by bylo příliš jednoduché, že? Copywriting je odvětví obsahového marketingu, které se zabývá především psaním textů. V online marketingu je potřeba otextovat mnoho typů a formátů marketingových sdělení. Copywriter tedy píše texty pro sociální sítě, produktové popisy, PR články nebo i klasické články například na blog, reklamní slogany, textuje bannery nebo billboardy a mohli bychom pokračovat.
Copywriter tedy plní obsahem weby, sociální sítě i reklamy v televizi, pokud si tedy firmy a společnosti uvědomují, jak důležité je vsadit na profesionální služby copywritera.
Výhody a nevýhody práce copywritera
Nyní jste možná mohli nabýt dojmu, že copywriting může dělat tak nějak každý. Stačí přece umět pravopis a občas dostat nějaký ten nápad. Budu vás muset zklamat: Takto jednoduché to opravdu není.
Nabídka copywriterů na pracovním trhu převyšuje poptávku, takže se člověk musí opravdu snažit, aby prorazil. Dalším úskalím této profese je, že jste placení od vytvořených textů (často od počtu normostran), takže když vás za celý den nenapadne nic kloudného (a i takové dny jsou) jednoduše si nic nevyděláte. Když vás takový den přepadne například v kanceláři, kde jste placeni od hodiny, můžete celý den koukat do monitoru počítače, vyřídit staré maily a jít domů i s výdělkem. Copywriter prostě nedostane zaplaceno, i když bude celý den dělat to samé.
Obor copywritingu však přináší i spoustu výhod, pro které tuto práci zbožňuji. Jedná se o velmi kreativní činnost, kde se lze dobře realizovat, lidé vás ocení za originalitu a zajímavé nápady = ideální pro tvůrčí osobnosti, které by stereotyp v jiných profesích nudil.
Z velké časti pracovní doby (nebo i z celé) můžete pracovat z domu nebo třeba z cest. Můžete si řídit vlastní pracovní dobu, flexibilně si přizpůsobovat denní rozvrh apod. Stačí dodržet finální deadliny, nic dalšího vás nesvazuje.
Jako poslední výhodu bych vyzdvihla přesah do ostatních sfér online marketingu, které vám copywriting zajistí. Většinou se totiž dostanete i za oponu marketingu svých klientů, například k webovému rozhraní, sociálním sítím apod. Copywriter představuje nepostradatelného člena marketingového týmu a může se tedy mnoho přiučit i z ostatních oblastí. Není také výjimkou, že se copywriter věnuje i dalším oborům v marketingu a kombinuje psaní například se správou sociálních sítí nebo PPC reklamou.
Copywriting: 5 tipů, jak s ním začít a prorazit?
Jestliže vás tedy láká zabrouzdat do vod tohoto zajímavého oboru a chcete skutečně prorazit, budou se vám hodit nějaké ty rady a tipy do vašich začátků. Tak pojďme na to.
1/ Přihlaste se na stáž
Všimli jste si někdy v amerických filmech, že pokud chce někdo prorazit v novém oboru, neváhá se přihlásit na stáž ve vysněné firmě? Poté se snaží ze sebe dostat to nejlepší a doufá, že jej zaměstnají na stálo. Tak stejný způsob můžete vyzkoušet i v tom našem českém světě copywritingu.
Existují zajímavé stáže copywritingu, které vás naučí základy psaní, vytvoříte si základnu článků pro své portfolio a ideálně se naučíte i přesah do SEO. Nebojte se do takové stáže vrhnout a naučit se něco nového.
2/ Tvořte si vlastní portfolio
Jestliže se rozhodnete odpovědět na nabídku práce copywritera nebo si budete chtít vytvořit vlastní klientelu, budete potřebovat kvalitní portfolio vaší práce. Mělo by ukazovat vaši práci, styl psaní a prodat vaše schopnosti. Zahrňte do něj ukázky článků, ale i jiných formátů textů tak, aby prokázalo vaše psací umění.
3/ Praxe je nejlepší učitel
Možná se to zdá jako fádní rada, avšak v copywritingu vás nejvíce naučí samotné psaní. Pokud vás to skutečně baví, můžete si založit vlastní blog a realizovat se pomocí článků na něm. Také můžete vyzkoušet psaní příspěvků na sociálních sítích, kde se vám dostane i zpětné vazby dalších uživatelů. Jednoduše piště, piště a piště. Mistra dělá praxe – v tomto případě tvorba textů.
4/ Čtení dostává nový rozměr
Dalším skvělým nástrojem, jak vyladit své psaní, představuje čtení knih. Získáte větší slovní zásobu, občas vás zaujme nějaký šikovný obrat nebo metafora, ale také si můžete všímat pravopisu a stylistiky textu. Doporučuji pro tento účel střídat autory i žánry knížek pro ještě větší variabilitu v textech.
5/ Knihy pro začínající copywritery
A když už jsme u toho čtení, sáhnout také můžete po skvělým publikacích určených přímo pro copywritery. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit například Manuál copywritingu (autor Untermüller Vojtěch), který se dobře čte a odnesete si z něj praktické tipy. Pokud vás zajímá přesah do sociálních sítí, doporučuji bibli všech marketérů Jak na sítě (autorky Eliška Vyhnánková a Michelle Losekoot).
Nepodceňte ani sílu e-booků nebo newsletterů, které si můžete přihlásit. Například zkušený copywriter Otto Bohuš nabízí na svém webu e-book pro všechny copywritery zdarma.
Komentovat