Víte, jak zapojit barvy do vašeho marketingu firmy? Psychologie barev vám může napovědět, jak jednotlivé barvy působí na mysl lidí a jak je využít ve svůj prospěch. Některé barvy vyvolávají chuť k jídlu, jiné zase působí luxusním dojmem apod. Podle jejich významu pak jednoduše zvolíte tu nejlepší pro vaše logo, obaly produktů i vzhled webu.
Psychologie barev aneb Jakou barvu zvolit pro svoji značku?
Barvy lze využít v marketingové komunikaci značky nebo firmy a možná vás překvapí, jak velký význam mají.
Psychologie barev se stala předmětem zkoumání různých odborníků a vědců, mezi které patřil například Carl Jung. Ti objevili určité vzorce a spojitosti mezi barvami a naším podvědomím. Respektive odhalili, jak na nás barvy podvědomě působí a jaké pocity v nás vyvolávají.
Zajímavé na tom je, že si většina lidí tento efekt vůbec neovědomuje a nevšímá si jej. V rukou šikovného marketéra se tedy barvy mohou stát silnou zbraní v marketingovém mixu.
Pokud víme, jaký vliv mají jednotlivé odstíny a barvy na náš mozek, můžeme snadno zvolit ústřední barvu naší značky nebo firmy přesně podle toho, jaký vzorec chování má v zákaznících vyvolat. Můžeme dle těchto zákonitostí uzpůsobit vzhled webu, design obalů produktů, logo, ale také reklamy v televizi, bannery nebo billboardy.
Při pohledu na dobře zvolené barevné rozhraní si pak zákazník nejen spojí logo, barvu a reklamu s vaší značkou, ale dokonce v něm vyvolají pocity, které potřebujete.
Chcete například, aby se zákazník cítil jako v přírodě? Aby vám důvěřoval a svěřil vám jeho peníze? Nebo potřebujete, aby se mu sbíhaly sliny? Začněte tím, že zvolíte správný odstín dle psychologie barev.
Tip: Nezapomeňte se také podívat na článek volná pracovní doba v IT nebo marketingu.
Jaký je význam jednotlivých barev?
Aplikace, sociální sítě a firmy často nevolí svá loga a barvy webu pouze podle estetiky a svých osobních preferencí. Vycházejí z průzkumů trhu, obecných zákonitostí, které fungují již dlouhá léta, a psychologie barev.
Zamyslete si při čtení následujících řádků, zda vámi používané aplikace a značky, které znáte, odpovídají charakteristice barev a jejich významu na lidskou psychiku.
Modrá barva
Mezi nejčastěji využívané barvy patří modrá, která působí na naši psychiku uklidňujícím dojmem, vyvolává v nás pocity jistoty, úspěchu, klidu a harmonie. Značky a firmy ji využívají, protože na zákazníky působí bezpečně, solidně až konzervativně.
Využívá ji například Facebook, Messenger, finanční instituce, politické strany, ale také cestovní kanceláře, které využívají ještě jednoho vlivu modré a tím je připomínka moře a pěkné oblohy.
Královská modř pak působí luxusním a prémiovým dojmem, který se hodí investičním společnostem apod.
Červená barva
Bylo prokázáno, že pohled na červenou barvu v nás vyvolává chuť na jídlo, většinou na to kalorické a nezdravé. Zvyšuje krevní tlak a působí agresivním, vášnivým dojmem. Své využití našla nejen v gastronomickém průmyslu, ale také při vyjádření vypjatých, ohnivých a nebezpečných scén ve filmovém průmyslu.
Tip: Zabýváte se copywritingem? Mohlo by vás zajímat, jak napsat úspěšný článek s ohledem na SEO.
Žlutá barva
Se žlutou barvou to není dobré přehánět, působí totiž až moc okatě a agresivně na naše smysly. Na druhou stranu přitahuje pozornost, což je důležité při každé marketingové činnosti.
Také je to barva života, energie, pohybu a dynamiky. V přiměřené míře na lidi tedy působí pozitivně a energicky.
Dále byl také prokázán její vliv na naše chuťové pohárky podobně jako u červené barvy. Jejich kombinace tedy způsobuje hlad a chutě, jak vědí marketéři z McDonaldu.
Zelená barva
Při pohledu na sytě zelenou barvu se každému hned vybaví příroda, čistota a klid. Hodí se tedy pro vyjádření ekologické nebo enviromentální hodnoty firmy a jejich produktů. Oblíbenou se stala také v kosmetickém průmyslu, zvláště pokud se značka pyšní eco-friendly certifikáty apod.
Zlatá barva
Barva luxusu, peněz a bohatství. Nemusí nutně působit snobsky a vychloubačně, jak by se na první pohled mohlo zdát. Obzvlášť pokud zvolíte pouze jemné detaily zlaté barvy, které doplníte o další vhodný odstín.
Černá barva
Pro černou barvu v marketingu nenajdeme příliš využití, jelikož v naší kultuře symbolizuje především negativní faktory – strach a smrt. Stává se tak většinou pouze doplňkovou barvou, která má za úkol zneutralizovat živější a veselejší kolegyně z barevné palety.
Občas je však využívána i jako ústřední motiv v marketingu – zpravidla v kávovém průmyslu. Může totiž symbolizovat čerstvě namletá kávová zrna.
Hnědá barva
Opět se vracíme k přírodním motivům, které hnědá evokuje. Nejčastěji ji najdeme jako symbol dřeva, lesa a přírody například u firem zabývajících se výrobou nábytku nebo menších dřevěných výrobků. Ve spojení se zelenou se pak stává velmi silnou přírodní dvojicí, která zákazníky vyloženě láká do lesa.
Tip: Zakládáte blog? Přečtěte si také, proč je blog skvělým nástrojem obsahového marketingu.
Šedá barva
Šedá se v marketingu opět příliš nevyužívá jako ústřední motiv. Jako doplněk jiných barev však poslouží dokonale, dokonce lépe než černá. Jedná se totiž o jemnější a příjemnější variantu, zvláště pokud zvolíte jemné odstíny šedé.
Samostatně by však mohla působit neživě, nudně, neutrálně a fádně, což většinou příliš neoceníte při pohledu na reklamu, logo nebo banner.
Bílá barva
Možná si myslíte, že i bílá patří pouze mezi doplňkové barvy a z části máte pravdu. Sama o sobě by asi příliš marketingově nepůsobila. Jedná se však o poměrně důležitý doplněk, jelikož v sobě skrývá čistotu, jemnost a nevinnost.
Skvěle se kombinuje se zelenou pro kosmetické produkty, ale své místo si našla také při prodeji bílé elektroniky nebo mléčných výrobků. V některých případech může podtrhovat dojem luxusu a nedotknutelnosti.
Na každého z nás samozřejmě barvy působí jemně odlišně a významnou roli zde hrají i naše preference a zkušenosti, ale některé zákonitosti psychologie barev jednoduše nelze popřít. Z globálního hlediska se tedy mohou tyto vlastnosti barev stát užitečným pomocníkem.
Komentovat