Recenze jsou popisná a kritická hodnocení publikovaná buď online, v novinách či časopisech. Recenze mohou být odborné nebo uživatelské (to známe například z Alzy či Heuréky u různých produktů). Tradičně se recenze týkaly spotřebních produktů, knih, filmů nebo třeba televizních pořadů. V současné době se však stále častěji používají uživatelské recenze pro mnohem více účelů, včetně hodnocení a posuzování nákupů, eshopů, restaurací, míst a událostí.
Jak napsat recenzi?
Tato stránka popisuje, jak psát kvalitní a obsáhlé recenze. Co by němělo chybět a jak strukturovat. Recenze má hlavní účel lidem pomoci při zvažování, zda si koupit, prohlédnout, přečíst nebo navštívit recenzovaný objekt.
Co je recenze?
Recenze je pojem používaný pro komentář nebo hodnocení něčeho, obvykle produktu nebo služby. Může to být například recenze auta, na film, knihu, restauraci nebo elektronické zařízení. Recenze může obsahovat informace o kvalitě, vlastnostech, výhodách a nevýhodách produktu nebo služby, ale také osobní názor a zkušenosti autora. Recenze mohou být publikovány online nebo v tisku a mohou být použity jako pomoc při rozhodování o tom, zda koupit nebo nekoupit určitý produkt nebo službu.
Účelem recenze je poradit ostatním, zda mají navštívit/koupit/sledovat/číst/jinak se zabývat předmětem vaší recenze. Mohou ji také využít podniky, aby zjistily, jak se mohou zlepšit. Je to pro ně určitý feedback, pokud si lidé stěžují na kuchyni, tak je tam asi něco špatně. Pokud u mobilu nefunguje nějaká služba a lidé ji vyžadují, tak by se mělo jednat o inovaci, ke které společnost přistoupí.
Z toho vyplývá, že dobrá recenze je taková, která ostatním lidem pomůže při rozhodování nebo která podniku pomůže se zlepšit. Recenze by neměla být plochá a neměla by popisovat jen zjevné parametry.
Při psaní recenze byste proto měli zvážit, jaké informace lidé potřebují, aby se mohli rozhodnout. Také byste měli znát publikum, které bude ve velké většině recenze číst.
1. Jasná doporučení
Čtenáři se dívají na recenze, které jim pomáhají rozhodnout se, zda navštívit, koupit, číst, sledovat, navštívit. Chtějí doporučení! To je hlavním výstupem z každé recenze.
V dobré recenzi je proto doporučení pisatele velmi jasné a přidává také další parametry pro koho je vhodné a pro koho ne.
Některé weby s recenzemi umožňují zanechat hvězdičkové hodnocení – ale i v tomto případě se ujistěte, že na začátku nebo na konci toho, co píšete, uvedete doporučení.
2. Procenta nebo hvězdičky
Pět hvězdiček, hodnocení od 1 do 10 nebo 100 %. To je nejčastější měření recenze. U recenzí je to jeden z hlavních kvalitativních prvků. Pro lepší rozdělení je dobré ještě dělit hodnocení na určité oblasti a následně dávat hodnocení hlavní. Různé parametry jsou pro různé čtenáře jinak důležité. Zde se můžete podívat, jak je to u srovnání investičních brokerů.
3. Popište emoce zážitek
Nepodléhejte pokušení napsat jen „Bylo to fajn“. Každý si pod tím představí něco jiného. Popište zážitek. Kvantitativně jste vše vyjádřili v hodnocení a hvězdičkách. Dejte ven ale také emoce a pocity, které z hodnoceného výrobku či služby máte.
Užitečnější recenze poskytují více informací, aby čtenáři věděli, co mohou zažít – a mohli to sami posoudit. Nejúspěšnější recenze u nás i v zahraničí v sobě mají emoce.
Recenze, která pouze říká „skvělé“, „bez problémů“ nebo „vyhněte se“, není užitečná, protože neposkytuje žádný kontext. Jak mohou čtenáři posoudit, zda bude jejich zkušenost podobná a jaký je kontext.
Udělejte si čas a poskytněte čtenářům trochu kontextu a více informací, které jim pomohou. Když jdete psát recenzi, tak si uvědomte, že nepíšete esej. Netvořte dlouhé odstavce plné omáčky. Popisujte jasná fakta.
💡Tip: Používejte silná emoční slova.
4. Uveďte jasné důvody svého doporučení či nedoporučení
Doporučení je užitečné, ale samo o sobě nestačí. Lidé se chtějí rozhodovat sami na základě zkušeností jiných lidí.
Vysvětlete myšlenky a důvody, které stojí za vaším doporučením, abyste tento proces podpořili. Klidně napište, že pro jiný typ lidí to může být naopak výhoda. Určité vlastnosti jsou totiž pro některé uživatele pozitivní a pro některé naopak negativum.
5. Nebuďte příliš negativní, buďte konstruktivní
Téměř nic není zcela negativní nebo nenapravitelné.
Pokud zanecháváte hodnocení zákazníka, zejména pokud je převážně negativní, snažte se být ve své zpětné vazbě konstruktivní. Navrhněte, co by mohlo být lepší a jak by se daly věci zlepšit.
Pokud to prostě nebylo podle vašeho vkusu, dejte to jasně najevo – a uvědomte si, že to není chyba místa konání/pisatele/kohokoli jiného.
6. Pište také o alternativách
Pokud něco nedoporučujete, může být pro čtenáře užitečné nabídnout alternativu, která by mohla fungovat lépe. Vždy vybírejte co možná nejbližší alternativy a porovnejte je s recenzovaným produktem. Právě srovnání aspektů a vhodnosti jednotlivých řešení ocení čtenáři nejvíce.
7. Detailní recenze
Pište dlouhé a detailní recenze. Budou daleko úspěšnější než povrchní hodnocení, kterých je na internetu dost již od uživatelů. Jděte od toho nejpodstatněšjšího, strukturujte text do jednotlivých oblastí. Popisujte dané aspekty i s vlastními fotkami.
Tvořte recenzi deduktivní metodou. Nejdříve úvod, následně to nejdůležitější a až poté piště různé detailní informace, které ocení třeba jen 1/4 čtenářů.
💡Tip: Vneste do recenze ještě více profesionality a používejte citace ze zahraničních webů či od výrobce.
8. Buďte konkrétní a upřímní
Mnoho recenzí, které se stanou virálními, vzniká díky reakci subjektu recenze. V tomto okamžiku je jasné, že autor recenze buď lhal, nebo se při návštěvě nebo psaní recenze necítil dobře.
Vždy uvádějte konkrétní informace o tom, co jste zažili – a vždy buďte pravdiví.
Například není užitečné říkat:
To byla ta nejhorší zákaznická služba, jakou jsem kdy zažil! Nechoďte tam!
Místo toho můžete napsat konstruktivně:
Na stůl jsme čekali 35 minut, přestože jsme si ho rezervovali už před několika dny. Číšníkům pak trvalo celou věčnost, než přijali naši objednávku. Restaurace byla extrémně obsazená, ale nemyslím si, že je to omluva – neměli byste mít tolik obálek, když je nemůžete všechny obsloužit, a rozhodně byste neměli pouštět lidi dovnitř, když nemáte volný stůl.
Být pravdomluvný znamená také nepřehánět. Pokud říkáte, že jste čekali 35 minut, ujistěte se, že jste opravdu čekali tak dlouho!
9. Zkontrolujte, zda vaše recenze dává smysl
Vždy byste měli provést korekturu textu určeného ke zveřejnění. To se týká i recenzí.
Než recenzi odešlete nebo odešlete, zkontrolujte ji. Hledejte pravopisné a gramatické chyby a dbejte na to, aby věty byly poměrně krátké a přehledné. Extrémně košatá souvětí do recenzí nepatří.
10. Používejte seznamy a tabulky
Informace, kde srovnáváte různé varianty nebo parametry, dávejte do tabulek. je to tak výrazně přehlednější a pomůže s rozhodováním. Dle zkušeností jsou právě tabulky společně s hodnocením nejvyhledávanějším místem recenzí.
11. Buďte autentičtí a přidávejte fotky
Pokud máte výrobek vyzkoušený a firma vám ho poslala, tak ho neváhejte nafotit při užívání. Buďte autentičtí a popisujte problémy, které nastaly. Nezkoušejte věci, které 99 % lidí s výrobkem nebo službou nikdy dělat nebudou. To nikoho tolik nezajímá. Možná na upoutání pozornosti jen. Ale snažte se vžít do masových uživatelů a řešit jejich problémy.
Přečtěte si také o tom, jak vydělat na internetu nebo o psychologii barev.
Komentovat