Napsat článek na blog, obzvláště pokud používá WordPress, je velice snadné. Mnohem těžší je napsat článek, který si přečte +10000 lidí a bude mít pro tyto čtenáře i pro Vás přínos. Pokud má článek či příspěvek na blogu vysokou přidanou informační hodnotu, tak se šíří mezi lidmi poměrně dobře.
Ideální je, když se šíří nejen po sociálních sítích, ale také přesvědčí další uživatele, aby článek poslali svým kamarádům nebo na tento článek vytvořili odkaz u sebe na webu. A v neposlední řadě je super, když přesvědčí také Google, že si zaslouží na relevantní fráze zobrazovat na prvních místech. Článek se tak stane jednou z nejlepších odpovědí v daném jazyce na vybrané klíčové slovo.
Zajímavost: Když píšete o něčem, čemu rozumíte a baví vás to, tak dosáhnete velmi pravděpodobněji úspěchu. Tady můžete vidět, jak na velmi hledané slovní spojení „nevím co k obědu“ vyjíždí skvělý článek na webu zijuspesne.cz. Jen si to zkontrolujte v Googlu.
Na podobné téma jsem napsal ještě obsáhlejší článek na web Digichef.
Jak napsat úspěšný článek na blog?
Když se ovšem jedná o článek spíše průměrný, tak je dobré, aby na něj proudili čtenáři samovolně. Takovým samovolným kanálem je organické vyhledávání, což u nás znamená z vyhledávání především Googlu ale i Seznamu nebo Bing.
Cílem všech vyhledávačů je poskytovat uživatelům co nejrelevantnější výsledky vyhledávání na dané výrazy. Jednoduše nabídnou na prvních místech nejobsáhlejší, nejlepší a explicitně vytvořené články.
Důležitý je také search intent, který určuje, co se za daným hledaným klíčovým slovem skrývá. Pokud tedy jako začínající psavec máte určené nějaké hlavní klíčové slovo, tak vaším cílem je, dostat váš článek na první místo. Musíte odhadnou search intent a do úvodu textu dát ty nejdůležitější informace.
Atributy úspěšných článků:
- Přínosné
- Zajímavé
- Obohacující
- Přehledné
- Dlouhé
- Komplexní
- SEO friendly (budou se líbit vyhledávačům a nebudou penalizovány)
- UX friendly (budou se líbit uživatelům a čtením jim bude příjemné)
Jako poslední bod můžete dosadit nejlepší. Pokud píšete článek, tak byste si měli vyhradit jedno klíčové slovo nebo frázi, na kterou se budete soustředit primárně. Dále si můžete seřadit další klíčová slova, na která se budete soustředit více okrajově, budete jim věnovat krátké odstavečky nebo jen zmíníte.
Váš článek by měl jasně odpovídat v úvodu na dané hledané klíčové slovo a následně v článku by měl přinášet dodatečné informace a soustředit se také na přidružená a méně důležitá klíčová slova, které jsou seřazené za prvním klíčovým slovem.
Nadpis a titulek článku je rozhodující
Nadpisem a titulkem rozhodujeme, na která klíčová slova chceme cílit. Celkově v zaměření článku je to asi to nejdůležitější.
Každý nadpis i titulek by měl být sestaven s velkou pečlivostí. Měl by být extrémně atraktivní pro čtenáře, ale zároveň by měl obsahovat klíčová slova, z kterých chcete těžit v rámci organické návštěvnosti (to znamená ono hlavní klíčové slovo, které jsme si vybrali).
Atraktivní pro čtenáře jsou čísla, tipy, aktuální rok, provokativní otázky a sexy slovní spojení. Používejte power words.
Atraktivní pro vyhledávače jsou klíčová slova, ale také CTR neboli, jak často si uživatelé ve feedu/SERPu vyberou Váš článek oproti ostatním a vzhledem k místu, na kterém je článek umístěný. Články s výborným CTR se mohou posouvat následně k lepším pozicím a naopak.
Zároveň má vliv na úspěch článku a jeho budoucí pozice i to, jak uspokojí dané hledání a jak vyhoví uživatelskému záměru hledajícího. Jednoduše, když budete mít článek o tom, jak „kam vyrazit na rande“, tak se očekává článek s jednotlivými tipy, kam vzít dívku na rande. Pokud zde budete popisovat, co na rande dělat, tak úplně nevyhovíte záměru uživatele (toto můžete popisovat třeba v druhé části článku nebo v článku navazujícím).
CTR: V češtině znamená jednoduše míru prokliku. Jedná se o poměr mezi kliknutím na určitý prvek a celkový počet zobrazení prvku. Konkrétně u vyhledávání Google se jedná o poměr mezi zobrazením v organickém vyhledávání a kliknutím na daný titulek (výsledek vyhledávání).
Každý majitel prodejního webu či blogu by občas měl v nějakém nástroji prověřit kvalitu svých titulků. Jsou opravdu atraktivní pro uživatele? Dobře k tomu poslouží Google Search Console, kde můžete snadno vyfiltrovat klíčové stránky a slovní spojení.
Na co se soustředit? Především na stránky, které se zobrazují na 3-8 pozici ve vyhledávaní a mají otřesně nízké CTR. Následně můžete vyhodnotit příčinu nízkého CTR a vytvořit nový, atraktivnější titulek. Inspirovat se můžete u konkurence nebo můžete zkusit sami odhadnout atraktivitu titulku pro dané publikum.
Kde hledat relevantní klíčová slova?
Odpověď je everywhere. Dobrým zdrojem jsou samotné výsledky od Googlu. Vždy je třeba důkladně analyzovat první výsledek v organickém vyhledávání a položit si otázku, proč je první?
Využívejte pomocníčky. Prvním je Keyword Everywhere, což je velmi užitečné rozšíření do prohlížeče, které Vám naservíruje mnoho zajímavých a relevantních slovních spojení.
Jestli si rádi připlatíte za kvalitu, tak za mě je špičkou Ahrefs. S nástrojem Ahrefs má kvalifikovaný člověk velmi dobrý přehled o všech klíčových slovech oboru, konkurenci na jednotlivá klíčová slova i jejich přibližné hodnotě.
Nezapomínejte důkladně využít všechny možnosti samotného vyhledávače Google a podívat se třeba na klíčová spojení na konci vyhledávané stránky. Pokud si potřebujete udělat důkladnou rešerši o tématu, tak můžete ještě vyhledávat a prozkoumat související vyhledávací dotazy.
Obsah článku pro vyhledávače i uživatele
Znáte ty články, které otevřete a vypadají formou jako diplomová práce? Na internetu jich je stále mnoho. Pokud je ovšem obsah a autor natolik unikátní, tak i tyto články jsou čtené a vyhledávané.
Obecně platí, že úspěšné webové články by měly mít:
- krátké odstavce 2,5-6 řádků
- členění nadpisy (2-5 kratších odstavců mezi nadpisy)
- hypertextové menu (kotvy v textu)
- interní odkazy na další relevantní stránky na webu
- seznamy a citace
- přehledné řádkování (ideálně 1.7)
- čitelnou velikost písma (mezi 16 a 17)
- dobrý barevný kontrast písma a ostatních prvků
Hyperteextové menu neboli kotvy v textu jsou stále častěji používány. Vidět je můžete i v tomto článku ihned pod prvním odstavcem, kam je doporučené je umístit. V případě, že na webu není jiný sidebar, tak lze tento prostor také využít pro připnuté hypertextové menu s kotvami.
Úspěšné články musí propojovat sexy formu s unikátním a přínosným obsahem.
Nepřehánějte to s vytučněním textu. Když jsou v odstavci více než dvě vytučněné pasáže, tak zvýrazněný text ztrácí pozornost a působí to spíše chaoticky. Stejně tak není příliš vhodné kombinovat odkazování a tučný text.
Základní SEO náležitosti článku
Když píšete článek, tak byste měli mít základní seznam klíčových slov a předem vědět, jakou strukturu zhruba článek bude mít. Hlavní klíčové slovo byste měli umístit do nadpisu i titulku ideálně v prvním pádě a co nejblíže začátku, to ovšem není povinné a důležitější je, aby byl nadpis atraktivní a pochopitelný pro uživatele. Když dokážete skloubit obojí, tak plusový bod pro Vás.
Zajímavost: Stále v dnešní době přetrvává dělení na SEO články, PR články a další. Mnoho lidí si stále myslí, že SEO článek je článek pro Google, který je pro lidi nečitelný. A PR článek je pouhé prvoplánové marketingové sdělení. To je omyl. Je důležité se naučit psát SEO friendly články, které uspokojí jak uživatele, tak Google. U placených článků je zase důležité překonat onu prvoplánovost a vytvořit originální a užitečný obsah.
Co si hlídat a s jakou prioritou?
- ALT obrázku
- Velikost obrázku či fotky
- Interní odkazy
- Název (h1 nadpis článku)
- Titulek (Meta title)
- Popis (Meta description)
Stále často opomíjenou vlastností je optimalizace obrázků, které by článek měl obsahovat. Ve WordPressu se soustřeďte především na velikost obrázku, který by měl mít ideálně do 150 Kb. Také byste měli vyplnit vhodně název obrázku, ALT popis, Popis a Titulek.
Nejdůležitější z této čtyřky je ALT popis, jenž by měl být dlouhý zhruba od 3-5 slov. V ALT popisu by měla být klíčová slova článku, ale zároveň by měl ALT popisovat objekt onoho obrázku. Obrázky v článku centrujte na střed. V textu je vhodné obrázek umisťovat vždy pod odstavec, který nejvíce popisuje samotný obrázek a může čtenáři dokreslit právě přečtené informace. Dobré je také při strukturování umisťovat obrázek před další nadpis, jelikož tím můžete dobře oddělit i zakončit určitou část článku. Naopak ihned pod nadpisem nemusí obrázek působit dobře.
Úvodní obrázek/fotka článku by měla být nahrána jako Náhledový obrázek v pravém sidebaru. Tuto fotku již nemusíte (u většiny šablon) vkládat na začátek těla textu, ale tato fotka se tam propíše automaticky.
Používejte relevantní interní odkazování. Kvalitní článek by měl být provázaný s ostatními částmi webu. Pokud znáte web důvěrně, tak můžete poměrně jednoduše odkazovat na další důležité stránky webu z relevantních anchor textů. Pokud píšete článek pro cizí web, tak je dobré, pokud máte k projektu tabulku pro linkbuilding, kde jsou zdůrazněny primární stránky webu a můžete jednoduše a přehledně hledat.
Kolik interních odkazů by článek měl mít? To je individuální a odvíjející se od délky článku. Také by neměly být odkazy příliš uměle vytvořeny, ale měly by být opravdu uživatelsky přínosné.
Meta description neboli popis vyplníte díky pluginu Yoast SEO v dolní části editace příspěvku, kde můžete také zkontrolovat délku titulku, který se objevuje ve vyhledávačích. Meta popis již není tak zásadním SEO faktorem a tak je mu věnována čím dál tím menší pozornost, ovšem určitě jej vyplňte a představte si, co by vás u daného článku v meta popisu upoutalo. Můžete použít i emoji✔️, které mohou při propsání do SERPu zvýšit CTR (proklikovost článku)
Další tipy pro lepší „SEO“ článku
Další rady a tipy vycházejí z testování i článků odborníků v zahraničí.
1. Každá stránka stejně jako každý příspěvek by měl mít jeden hlavní nadpis úrovně h1. Nadpisem h1 má většina webů v základu nastavený hlavní nadpis. Toto byla dlouholetá pravda, ovšem nyní se ukazuje, že Google dokáže poměrně dobře schroupat i když jsou všude jen h2. Vyhledávače více než kdy dříve nyní koukají na velikost a umístění nadpisu, od čehož odvozují jejich hierarchii a důležitost na dané stránce.
Není dobré mít všechny nadpisy od h1 po h6 nastylované v jedné velikosti a jedné barvě. Ideální je jasné velikostní škálování nadpisů pro Google i pro uživatele. Když už jsme u stylování. Pokud jste redaktor nebo píšete příspěvek na web, tak vaším úkolem je správně označit nadpisy v těle textu od h2 po h3. Obecně doporučuji využívat téměř výhradně nadpisy h2 a h3, pokud není článek příliš dlouhý. U WordPressu a dalších systémů je následně možnost úpravy velikosti, stylu a barvy písma. To nedělejte! Ideální je držet vše v základní variantě.
Nejlepší doporučení stále zní umístit jeden hlavní nadpis h1. To je nadpis mimo body článku. Následně používat především h2 a h3. Striktní držení hierarchické struktury je možná až zbytečné pedantství. Čím se řídím já, je, že první nadpis v článku (mimo názvu článku h1) je h2, který je pod úvodním krátkým odstavcem pro nastínění tématu a struktury.
Následně již nadpisy umisťuji podle struktury textu. Když mám dvě hlavní témata s dvojím dělením, tak ideální v rámci tématu již používám h3 a hlavní tématické bloky uvozuji h2. Nadpisy úrovně h4 používám jen v opravdu dlouhých článcích a ostatní nepoužívám vůbec. Z hlediska vyhledávačů jsou opravdu zásadní nadpisy h2 a h3, kde byste také měli vhodně umisťovat klíčová slova.
!!! Nekopírujte články ani části článků, jelikož tato technika Vám rozhodně dříve nebo později značně uškodí. Navíc se dá dnes díky mnoha nástrojům zjistit odkud a v jakém procentuálním množství byl obsah zkopírován. Autoři, kteří příliš kopírují text, v oboru brzo skončí !!!
2. Při odkazování interním, a už vůbec ne externím, neodkazujte skrze anchor text hlavního klíčového slova článku. Toto platí, když nechcete odkazovaný článek právě na toto klíčové slovo podpořit a máte zároveň ambici se na toto klíčové slovo zobrazovat ne vyhledávačích. Ještě jednou. Když chcete být ve vyhledávači na určité klíčové slovo, taky by z tohoto klíčového slova v celém článku neměl vést nikam odkaz, hlavně ne na konkurenci. Tím, že odkazujete, přesouváte link juice odkazované stránce.
Nebojte se odkazovat v článku na velmi relevantní a dobré příspěvky z autoritativních webů, které nejsou Vaše konkurence. K vysvětlení některého pojmu odkažte klidně na Wikipedii nebo na článek na iDnes.
Jak začít na WordPressu článek/příspěvek polopatě?
Přihlášení do administrace WordPress probíhá přes horní řádek, kde máte url webu. Jednoduše si zajedete na web a za základní tvar domény a lomítko zadáte /wp-admin nebo /admin.
Ve WordPress terminologii je slovo článek a příspěvek synonymum a měli byste si pod tím představit tu samou entitu. „Článek na blog“ je pochopitelnější výraz, ovšem v adminu WordPressu se setkáte s termínem „příspěvky“. Mimo samotných příspěvků můžete vytvářet rubriky a štítky, které slouží k dělení a škálování obsahu. Pokud po Vás chce někdo napsat článek na blog, tak po Vás tedy chce „Vytvořit příspěvek“.
Základem nového WordPressu jsou bloky. Bloky se přidávají pomocí znaménka + v kruhu (čtverci). Většina autorů si vystačí s blokem textu, nadpisu a obrázku, ovšem nabídka WordPressu je daleko rozmanitější. Rozhodně mohu doporučit seznamy, které jsou pro uživatele přehledné a krásně proloží text. Výrazně graficky poutavější pro lidské oko je lichý počet položek v seznamu (3, 5, 7).
Tvořte text přímo ve WordPressu (nekopírujte z textových editorů) a jednou za čas se podívejte na náhled. Minimálně vždy zkontrolujte článek po tom, co článek dopíšete. Zjistíte například, že máte nevhodně umístěný obrázek nebo, že máte příliš dlouhé odstavce.
Pokud naopak chcete uživatele poslat na některou stránku a myslíte si, že klasický odkaz není dostatečně výrazný. Tak využijte CTA v podobě tlačítka neboli buttonu (vždy centrujte na střed). To je ale pokročilejší technika, kterou na začátku nedělejte. Například nějak takto:
Dále lze využívat prvky od pluginu Yoast SEO nebo využít jiná rozšíření například pro tvorbu chytrých tabulek. Tabulky se nyní mohou propisovat také do výsledků vyhledávání.
Text jednoho příspěvku by měl být zarovnán celý jedním stylem. Doporučuji zarovnání zleva. Méně často lze vidět zarovnání do bloku nebo na střed, které pro uživatele není tak čtivé a přehledné. Pokud píšete článek, tak je ideální individuálně neměnit barvu nadpisů či zarovnání, to je ideální nechat nastavené tak, jak je. Také velikost nadpisů a textu je ideální nechat v přednastaveném režimu. Změna by se měla dělat globálně na celém webu/blogu.
Url článku či příspěvku upravujte vždy před jeho publikací. Po publikaci se úpravy příliš nedoporučují. Takzvaný slug vždy spíše zkracujte a držte v něm klíčová slova i přehlednost. Ideální je, abyste znali url svých zásadních stránek na webu.
Jak by měl být článek dlouhý?
Na tuto otázku lze nalézt obě odpovědi:
- Článek by měl být co nejkratší a nejvýstižnější!
- Článek by měl být co nejdelší a nejobsáhlejší!
Ideální je, když si vezmete z obou variant něco. Při začátku článku si zvolíte zhruba klíčová slova, po jejichž zadání, se bude článek objevovat. Článek by pak měl být strukturován tak, že pod prvním nadpisem v těle článku by měla být hlavní odpověď na daný vyhledávací dotaz.
Zjednodušeně by nemělo být rozuzlení či odpověď úplně na konci, ale naopak v horní části článku. Také se vždy podívejte, co na hlavní KW článku odpovídá Google a jaké výsledky vyhledávání se mu líbí nejvíce. Tak můžete více poznat, jaký obsah tvořit.
Dobré je psát pro svět internetu články, které jsou velmi obsáhlé a strukturované nějak takto:
- Úvod
- Hlavní výsledek/poselství článku
- Rozvíjející informace
- Příbuzné informace
- Závěr
TIP: Delší články by měly mít kotvy, které vždy přenesou čtenáře k části článku, která ho zajímá. Ty je lepší přidat automaticky na úrovni celého webu, než je přidávat jednotlivě při psaní článků do těla textu.
Komentovat