Co je SEO a proč ho chtít?

Co je SEO, jak funguje a proč mít SEO specialistu? A proč začít spolupracovat s námi?

Co je SEO?

Optimalizace pro vyhledávače neboli SEO je zásadním nástrojem a technikou zvyšování příjmů z vyhledávačů, čímž v našich zeměpisných šířkách myslíme především Google a Seznam. Můžeme se ovšem také setkat s odnožemi jako je Youtube SEO, Pinterest SEO či lokální SEO pracující s Google My Business.

Pokud chci zlepšovat, pracovat na SEO, tak chci, aby můj web byl dohledatelnější na internetu na relevantní klíčová slova. Jednoduše ho navštěvovalo více lidí na konkurenční a zajímavé dotazy. Cílem těchto návštěv jsou nejčastěji prodeje, ale určitě se v SEO soustředíme i na informační dotazy, které zákazníkovy pomohou a zvyšují povědomí o značce či e-shopu.

Vyhledávače si skládají pořadí relevantních stránek a úkolem SEO specialisty je naservírovat jim váš obsah co nejlépe strukturovaný a rozdělený. Chcete mít ty nejlepší odpovědi na relevantní klíčová slova. Chci, aby můj web figuroval na co nejvyšší pozici v organickém vyhledávání a tím generoval vyšší organickou návštěvnost, která mi následně budou sloužit k naplnění business cílů. 

Pochopitelněji, SEO zajišťuje stabilní přísun relevantních uživatelů ZDARMA (tedy téměř). O rozvoji SEO se dá hovořit také jako o investici, jelikož zde není návratnost okamžitá, ale přínos z daných aktivit se rozvrství do měsíců až let.

Moje jméno je Patrik Pilous a SEO dělám již více než 7 let. Mám zkušenosti z marketingových agentur, startupu i vlastních úspěšných projektů, kam jsem přivedl miliony uživatelů a mnoho zákazníků z organického vyhledávání.

růst SEO
SEO optimalizace pro vyhledávače

Proč SEO?

I dnes mnoho projektů postaví svůj web absolutně bez jakéhokoliv reflektování SEO strategií a technik. Prostě vše špatně. Tvůrci spoléhají na sociální sítě, na placenou reklamu, na brand a věří. Někdy jim to vyjde, někdy skončí stejně rychle jako začali. Pro 95 % projektů působících na internetu je SEO ve větší či menší míře vhodné a důležité. Také to je velmi levný zdroj návštěvnosti. SEO je velmi podobné jako investice do značky. Je to dlouhodobá a velmi účinná technika.

To nestačí. SEO by měl řešit každý webový projekt, který chce být úspěšný. SEO a dobře technicky zvládnutá prezentace jsou nepostradatelnými základy pro další práci na projektu. Na začátku by měla být zpracována analýzy klíčových slov, na jejímž základě by měla být navržena celá architektura a struktura webu, která bude odrážen daný business a navíc, bude možné přidávat další části webu a posouvat tak projekt kupředu. SEO se dá začít ale i u projektů, které vystřelily na sociálních sítích a nyní se chtějí více stabilizovat v online prostředí.

Navýšení zisku z přirozených výsledků vyhledáván.

SEO se stará především o navýšení návštěvnosti Vašeho webu, ovšem zde máme dvě zásadní proměnné, kterými jsou relevance a objem návštěvy. Některé projekty dělají kobercové nálety a sbírají návštěvnost bez ohledu na kvalitu či relevanci. Opačnou strategií je optimalizování obsahu na úzkou a extrémně relevantní skupinu, které můžete začít rovnou říkat zákazníci.

Základní SEO dělení

On-page
SEO

Jedná se o faktory, které můžete nastavit a ovlivnit na svém webu.

Off-page
SEO

Je vše, co neovlivníte přímo na svém webu, tzn. vnější signály - například linkbuilding.

Technické SEO

Správné technické nastavení webu, kontrola indexace i rychlosti webu.

Obsahové
SEO

Patří sem především tvorba architektury, struktury a umístění obsahu..

Tvořte hodnotný obsah pro vaše návštěvníky

Přidaná hodnota či hodnotný obsah je nejlepší přirozenou optimalizací pro vyhledávače. Pokud budete tvořit kvalitní, dlouhé a přínosné články pro Vaše čtenáře, tak se Vám bude dařit. Když k tomu ještě přidáte rešerši témat, klíčových slov, umisťování správných nadpisů, optimalizaci obrázků, interní linkbuilding a hierarchii? Tak byste měli být opravdu úspěšní. V některých konkurenčních oborech musíte zvládnout i pokročilejší techniky a stejně to na první stránku na Googlu nebude stačit. SEO je hra, kde určuje pravidla Google. Úspěšní jsou ti, kdo nejlépe pochopí pravidla a přizpůsobí jim své výstupy.

Mobilní SEO

Více na mobilu

U některých webů dochází ke zlomu, kdy jejich web navštěvuje více lidí na mobilním telefonu než na počítači.

Responzivní zobrazení

Responzivní zobrazení je již základ. Důležité je ladění prvků a detailů zobrazení.

Accelerated Mobile Pages

Google s tím přišel v roce 2015 a dnes se již u mnoha webů dostanete z mobilu na verzi AMP, která je jednodušší a rychlejší.

Odlišné chování

Uživatelé na mobilních telefonech se chovají odlišně a například méně čtou text, který je na webových stránkách umístěn ve velkých blocích.

Analýza klíčových slov.

Při vytváření nového webu je zásadní věnovat čas analýze klíčových slov, kde byste měli reflektovat Vaše business zájmy a analyzovat konkurenci. Jako základní stavební kámen pro analýzu klíčových slov může posloužit vyhledávání Google. K odbornější analýze klíčových slov pak můžete využít Ahrefs, Screaming Frog nebo Collabim. Na základě výsledků analýzy by měla vzniknout nebo být upravena architektura webu.

Články o optimalizaci a SEO

Optimalizace pro vyhledávače neboli SEO je zásadním nástrojem a technikou zvyšování příjmů z fulltextových vyhledávačů, což jsou v našich zeměpisných šířkách především Google a Seznam. Díky kvalitnímu optimalizaci získáte takzvanou návštěvnost zdarma, což jsou potencionální peníze. Majitele webů čeká následně ještě jeden úkol, kterým je monetizace návštěvníků. Jak je možné vydělávat díky webovým stránkám? Možností je několik. Mezi nejověřenější patří prodej vlastního produktu, služby, Adsense reklama či affiliate marketing.

SEO a viditelnost webových stránek

Když se řekne SEO, tak se tím míří především k viditelnosti v organickém vyhledáváním. Organické vyhledávání je už přes 20 let hlavním návštěvním kanálem většiny webových stránek a projektů.

Pro webový projekt je zásadní bojovat o místa ve vyhledávačích. První až třetí místo na stránce na dané klíčové slovo či pojem bere hlavní díl koláče návštěvnosti. Od dvacátého místa se většinou jedná pouze o setiny z celkového počtu hledajících uživatelů. SEO pomáhá zlepšovat kvalitu webu a zlepšit hodnotící kritéria tak, aby se stránka ve vyhledávači na základě kritérií posunula výše.

SEO je zastřešující pojem, který má mnoho menších i větších dělení, která se různě překrývají. Zde si představíme dvě nejzákladnější dělení.

On-page SEO a off-page SEO

Z názvu je patrné, že on-page SEO je možné udělat na vlastní webu a naopak off-page SEO se tvoří v externích zdrojích

Pro ladění on-page faktorů musíte znát určité zákonitosti a následně musíte ovládat alespoň středně pokročile některý z nástrojů Screaming Frog, Ahrefs nebo jiné alternativy. Dle kritérií a doporučení můžete vyladit technické on-page faktory webu. Další úrovní je poskládat architekturu webu a vytvořit vhodný obsah. Pokud chcete s webovou stránkou chytat zajímavou návštěvnost, tak nestačí vytvořit pouze několik landing pages, ale musíte začít psát blog nebo začít tvořit obsahové huby.