Zpětný odkaz je hojně opakované téma v souvislosti s optimalizací pro vyhledávače. Vysvětlíme si co to zpětný odkaz je, jak má vypadat a jak jej získat.
Co je to zpětný odkaz?
Zpětný odkaz je odkaz, který vede na váš web. Tečka. Takhle jednoduché to je.
Jak má zpětný odkaz vypadat a kde má být?
Tak to máme vysvětlení pojmu a teď si řekněme, jak má takový odkaz na vaši stránku ideálně vypadat a co je u něj důležité?
- Odkazovat na váš web byste měli slovem, na které se chcete umísťovat na vyhledávačích. Pokud prodáváte postele, pak by na ostatních stránkách mělo být slovo postele jako odkaz na váš web.
- Odkazující slovo by ideálně mělo být součástí věty s dalšími klíčovými slovy. Tedy pokud se držíme příkladu s postelí, měl by odkaz na váš web vypadat asi takto: Kvalitní dřevěné postele z masivu.
- Je velmi důležité, na jaké stránce je odkaz umístěn. Samozřejmě každý odkaz se počítá a lepší jeden špatný odkaz, než žádný odkaz. „Každý odkaz je odkaz a má právě takovou váhu, na jaké stránce je umístěn a jak,“ řekl specialista z Google. Ideální ovšem je, když na vás budou odkazovat vážené weby ze stejného oboru.
- Odkaz nesmí mít parametr „nofollow.“ Toto je technický detail, ale důležitý. Vyhledávače odkazy s parametrem nofollow ignorují.
- Z každé webové stránky se počítá jen jeden odkaz na stejný web. Pokud na nějakou webovou stránku můžete umístit více odkazů na váš web, každý odkaz musí odkazovat na jinou podstránku. Vyhledávač více stejných odkazů na jednom webu ignoruje – započítá jen jeden.
- Čím výš je odkaz na stránce, tím lépe. Nejmenší hodnotu mají odkazy v patičce, největší hodnotu mají odkazy v prvním odstavci textu.
- Vyhledávače nemají rádi duplicity. Duplicita snižuje váhu odkazu. Každý odkaz by proto měl vypadat jinak. Věta, ze které se na vás bude odkazovat, by na každém webu měla mít jiný tvar.
- V současné době umí vyhledávače rozpoznat některé uměle získané odkazy a nejen že je budou ignorovat, ale dokonce si tím uškodíte. Takže žádné roboty a super nabídky „10.000 odkazů za 5 dolarů.“
5 základních metod jak získávat zpětné odkazy
- Registrace do katalogů
Ty časy, kdy stačilo provést hromadnou registraci do katalogů a web se umístil na vyhledávačích, už jsou dávno pryč. Umístění do všech možných katalogů dnes nemá vůbec smysl, hlavně pokud je provedeno robotem. O hodně větší efekt, než registrace do 1000 katalogů robotem, má kvalitní ruční registrace do 10 významných katalogů. Najděte si 10 významných katalogů a do těch se ručně zaregistrujte. V každém katalogu musí být unikátní text, pokud dáte text stejný, je to jako byste registrovali robotem. Ideální je, pokud půjde o katalogy webů Vašeho oboru. - Výměna odkazů
Najděte si weby ze stejného oboru a vyměňte s nimi odkaz. Oni umístí odkaz na vás na svou stránku, vy umístíte odkaz na ně na svou. - Komentáře na fórech a u článků
Komentujte na fórech o vašem oboru a do komentářů přidávejte odkaz na váš web. Stejně tak komentujte pod články o vašem oboru. U komentářů buďte opatrní, abyste psali něco smysluplného a mělo to smysl, ať si nenaštvete celý váš obor tím, že spamujete své kolegy. - Zařaďte se do srovnávačů zboží
Máte eshop? Pak určitě vytvořte export dat pro srovnávače zboží (zbozi.cz, heureka.cz atd.) a zaregistrujte se na ně. - PR články
Napíšete článek o vaší činnosti, dáte do něj odkazy na váš web a článek pošlete na weby, kde lze umisťovat články zdarma. Opět je klíčová unikátnost. Nesnažte se vyhledávače přechytračit vložením stejného článku na 100 webů. Každý článek vložte maximálně na 2 weby. Můžete vytvořit více variant od jednoho článku a tyto varianty pak rozvěsit po internetu.
Tonda
Všechno je dobře napsáno, akorát tu chybí „linkbaiting“.
Pavel Bíbr
Pravda, ale ten bych už označil za profesionálnější metodu, nikoliv základní.