Náklady jsou peněžně vyjádřená spotřeba výrobních faktorů včetně veřejných výdajů, která je vyvolána tvorbou podnikových výnosů nebo také spotřeba hodnot v daném období zachycená v účetnictví. Dělí se na variabilní a fixní náklady. Variabilní náklady se zvyšují s růstem výroby nebo prodeje, zatímco fixní náklady zůstávají stejné i při změnách výroby nebo prodeje.
Vztah nákladů s marketingem
Marketingové náklady jsou celkové náklady spojené s poskytováním zboží a služeb zákazníkovi. Jsou důležitým aspektem pro všechna podnikání, protože marketing je základní funkce, která vytváří zákazníka. Majitelé podniků musí chápat význam marketingových výdajů i v širších souvislostech, jako je jejich účetní definice, problematika řízení marketingových výdajů nebo daňová problematika.
Nejčastější marketingové náklady
1. Náklady na mzdy marketingových specialistů: Platy marketingového oddělení musí být považována za nedílnou součást marketingových nákladů. Každá větší firma, která se zabývá prodejem masovému trhu, má vlastní marketingové oddělení. 2. Marketingový výzkum: Průzkum trhu je velmi náročný na čas a energii, proto je velmi nákladný. Často se zadává externím agenturám, aby nezahltil marketingové oddělení. K relevantním informacím se navíc někdy není možné dostat z veřejně dostupných zdrojů a tak je potřeba počítat i s náklady vynaloženými na odměnu některým podnikům nebo státním institucím, které potřebné údaje mají k dispozici a za úplatu jsou ochotny je poskytnout. 3. Propagace: Propagace je další významná složka marketingových nákladů. Moderní marketing bývá obviňován, že zvyšuje ceny kvůli rozsáhlé reklamě a propagaci. Diferenciace produktů – kosmetiky, čisticích prostředků, toaletních potřeb – zahrnuje reklamu a náklady na balení, které mohou dosáhnout více než 40% ceny, za kterou produkt prodává výrobce prodejci.
Marketingový mix a náklady
Operativní a praktická konkretizace procesu marketingového řízení představuje marketingový mix. Jedná se o soubor kontrolovatelných marketingových proměnných, připravených k tomu, aby výrobní (produkční) program firmy byl co nejblíže potřebám a přáním cílového trhu. Marketingový mix je tvořen z několika prvků, které jsou vzájemně propojeny, a vyznačuje se hledáním jejich optimálních proporcí. Odpovědnost za marketingové náklady také vyžaduje, aby marketéři dokázali přesněji odhadnout výsledky různých marketingových investic. Při modelování marketingového mixu analyzují data z různých zdrojů, jako jsou údaje z čárových kódů snímané v maloobchodech, data o dodávkách společnosti, cenová tvorba, data o nákladech na nákup médií a propagaci, takže je možné lépe porozumět důsledkům specifických marketingových aktivit.
Cenová politika a náklady
Cena dnes vyjadřuje nikoli firemní náklady, ale význam a hodnotu, kterou produktu přisuzuje zákazník. Tedy nejen množství prodaných/distribuovaných výrobků, vzdálenost jednotlivých odběratelů, způsob prodeje a počet mezičlánků. Konečnou prodejní cenu lze z ceny základní, ceníkové, stanovit pomocí individuálních přirážek, rabatů, slev, bonusů, srážek a skont. Pokud je zjevný problém s konkurencí, cena je jedním z výborných útočných i obranných nástrojů. Za srovnatelnou kvalitu můžete požadovat srovnatelnou cenu – anebo nasadit cenu odlišnou. Cena je jediným prvkem marketingového mixu, který představuje pro firmu zdroj příjmů. Všechny ostatní složky jako jsou produkt, distribuce i marketingová komunikace tvoří naopak náklady.
Efektivita marketingových nákladů
Efektivita marketingových nákladů je zásadní pro úspěch podniku. Moderní platformy upravují nákupní proces podle potřeb marketingu tak, aby komunikace směřovala ke klientovi ve správný okamžik a se správným obsahem. Používaný výraz „Customer journey“, který zahrnuje fáze od prvního nápadu po návrat a vybudování vztahu, znázorňuje průběh nákupního procesu. Příkladem může být model navržený společností customerthink.com. Efektivita vybraných nástrojů content marketingu je zkoumána z několika hledisek, včetně nákladové náročnosti. Využito bylo eye trackingového výzkumu a hloubkových rozhovorů. Na základě vyhodnocení jednotlivých článků byla učiněna závěrečná doporučení pro úpravu marketingových strategií.
Tip redakce
Já si osobně myslím, že efektivní řízení marketingových nákladů je klíčem k úspěchu v dnešním dynamickém trhu. Používání moderních technologií a datových analýz může pomoci podnikům lépe porozumět potřebám svých zákazníků a optimalizovat své marketingové strategie.
Komentovat