Sponzoring je komplexní marketingový nástroj, který spojuje značku s konkrétní událostí, osobností nebo aktivitou. Jde o investici finančních nebo jiných prostředků do aktivit, jejichž potenciál je možno komerčně využít. Díky tomu mohou firmy podporovat svoji komunikaci a jednoduše spojit obsah své činnosti či svůj brand s určitou významnou událostí či aktivitou. Definice a Cíle Sponzoringu Sponzoring je nástrojem „tématické“ komunikace. Sponzor (firma) pomáhá sponzorovanému uskutečnit jeho akci, přičemž sponzorovaný zpětně pomáhá sponzorovi naplňovat jeho komunikační cíle. Sponzoring musí být komunikační aktivitou s jasně definovanými komunikačními a komerčními cíli. Na rozdíl od dárcovství, které je zaměřeno na dobročinné aktivity a slouží jako novodobá forma odpustků, musí sponzoring být spojen s komerční komunikací a cílem je generovat povědomí a podporovat pozitivní povědomí o brandu či společnosti. Typy Sponzoringu Sponzoring má mnoho možností využití. Nejznámějším typem sponzorství jsou aktivity spojené s určitými událostmi, jako jsou hokejové zápasy, tenisové turnaje nebo hudební festivaly. Specifickým typem sponzorství je sponzorské vysílání, které je v současné době na svém vrcholu. Firma může sponzorovat sportovní programy, předpovědi počasí nebo rodinné pořady. Sponzorování aktivit, někdy označované též za mecenášství, je nejstarší aktivitou, kde firmy věnují peníze školám, nemocnicím nebo spolkům. Zajímavým typem sponzoringu je tzv. sponzorství transakcí, kdy firma investuje určitou částku na dobročinné účely pokaždé, kdy si spotřebitel zakoupí její produkt. Ambush sponzoring (nebo také marketing ze zálohy) je typem sponzoringu, kdy se společnost snaží pomocí finanční podpory spojit s nějakou významnou událostí s cílem získat uznání a přínos z toho, že je oficiálním sponzorem. Vliv Sponzoringu na Marketing Sponzoring je důležitou aktivitou v marketingovém mixu, protože umožňuje značkám budovat povědomí a image produktu či značky. Na rozdíl od reklamy je výsledek sponzoringu hůře měřitelný a dostavuje se se značným zpožděním. Sponzoring však může být velmi efektivní při budování dobré jméno a image společnosti u různých cílových skupin. Může také napomáhat v interní komunikaci při budování vztahu k zaměstnancům. Jeden z nejdůležitějších motivů pro sponzoring je zvýšení mediálního pokrytí, které může značce přinést značnou pozornost a uznání. Efektivita a Technologie v Sponzoringu Dnes se sponzoring stále více přesouvá z „in-venue“ a televize k propojení na sociálních sítích a digitálních médiích. Sponzoři budou čím dál více používat technologie k určení hodnosty sponzoringu a uplatňovat přístupy vedoucí k růstu hodnoty jak značky, tak i majetku. Účinnost sponzoringu na fanoušky bude moci být měřena v reálném čase, téměř okamžitě bude možné generovat a vyhodnocovat analýzy jednotlivých kampaní i s konkrétním dopadem na jednotlivé ekonomické ukazatele (např. ROI – Return on Investment). Role Sponzoringu v Moderním Marketingu Sponzoring je silnou alternativou tradiční reklamy, která nabízí jedinečné a poutavé zážitky pro cílovou skupinu. Spojením své značky s příčinou, událostí nebo osobností, která rezonuje s cílovou skupinou, můžete pěstovat pozitivní asociace se značkou a budovat trvalé vztahy se zákazníky. Sport má jedinečnou schopnost zaujmout diváky po celém světě, a sponzorský marketing využívá této síly. Sponzorování sportovní události vám umožňuje využít již existující, nadšené publikum, které je vnímavé ke značkám, které sdílejí jejich nadšení. Implementace a Měření Efektivnosti Efektivní marketing sponzoringu vyžaduje dobře definovanou strategii, kreativní aktivaci a závazek měřit výsledky. Integrace sponzoringu do širších marketingových strategií umožňuje značkám vybudovat silný emocionální vztah s cílovou skupinou, což vede k lepší angažovanosti a loajalitě zákazníků. Dobrá sponzorská agentura vám pomůže najít vhodné příležitosti ke sponzoringu, vypracovat kreativní plán aktivace a měřit úspěšnost kampaní. Správně provedený sponzorský marketing představuje silnou zbraň v moderním marketingovém arzenálu, který využívá síly emocí, kreativity a globálního dosahu. Sponzoring je tak více než jen podporou prodeje; je to komplexní nástroj komunikace, který může značkám přinést nejen zviditelnění, ale také dlouhodobou hodnotu. Jeho efektivní implementace vyžaduje pečlivé plánování a měření, aby byla zajištěna maximální návratnost investice a aby naše sponzoringové strategie nepřestávaly být relevantní a přínosné pro značku.
Komentovat