Virální marketing je speciální marketingová technika, která využívá sociálních sítí a jiných digitálních komunikačních kanálů k rychlému a širokému šíření informací o produktu, službě nebo značce. Cílem virálního marketingu je vytvořit obsah, který je natolik zajímavý, zábavný nebo emocionálně působivý, že se uživatelé rozhodnou jej sdílet se svými přáteli, rodinou a následovníky.
Principy Virálního Marketingu
Virální marketing spoléhá na „sílu davu“ k tomu, aby zprávu efektivně rozšířila bez nutnosti vysokých reklamních nákladů. Hlavní podmínkou úspěšné virální kampaně je sdílení sdělení mezi cílovou skupinou. Atraktivní obsah je zásadní – musí být zábavný, přinášet překvapivou či šokující informaci, prostě vzbuzovat emoce. Obsah musí v lidech vyvolat chuť sdělení sdílet s ostatními.
Komponenty Virálního Marketingu
Obsah Sdělení
Obsahem sdělení může být prakticky cokoliv, co je možné nějakým způsobem poslat nebo předat dál. Aby k virálnímu šíření skutečně docházelo, je však nezbytné, aby obsah sdělení splnil hned několik kritérií – musí být snadno přenositelný a mít i potřebnou sílu, zkrátka, sdělení musí vyvolávat buzz – musí být natolik zajímavé, hodnotné, humorné nebo šokující, že si o něm lidé budou chtít povídat a předávat si ho mezi sebou.
Body Šíření
Další nezbytnou komponentou jsou body šíření – tedy body navštěvované takovými lidmi, kteří by o daný obsah mohli mít zájem. Volba adekvátních bodů šíření i jejich množství značně zvyšují šance vzniku virálního šíření. Jako body primárního šíření mohou sloužit prakticky všechna myslitelná média, nejčastěji jsou však pro šíření využívána média sociální – tzn. online aplikace, platformy či média, která mají za cíl interakci uživatelů, jejich spolupráci a sdílení obsahu.
Šiřitelé
Šiřitelé jsou nejdůležitější složkou virálního šíření – jsou hlavními hybateli. Pouze v případě, že sdělení přijmou za své a začnou jej aktivně šířit, sdílet a diskutovat o něm uvnitř sociální sítě, dojde k virálnímu šíření. Důvody, proč si sdělení lidé mezi sebou navzájem šíří a věnují mu svůj čas a pozornost, se mohou různit. Mezi ty nejčastější patří emocionální nebo věcný přínos, potvrzení sociálního statusu, nebo i jen pouhá potřeba komunikovat a udržovat si tak sociální vazby.
Výhody a Nevýhody Virálního Marketingu
Mezi přednosti virálního marketingu patří relativně nízké náklady na realizaci, která ovšem může přinést velký dosah. Kampaně mohou poskytnout rychlý efekt v relativně krátkém čase. Největší nevýhodou je nejistý výsledek, protože pokud není kampaň určená pro virální marketing nastavena správně, může zcela zapadnout. A není to nijak výjimečný případ, jak dokládá například studie JupiterResearch, podle které uspěje a naplní stanovený cíl jen 15 procent virálních kampaní.
Využití Virálního Marketingu
Virální marketing se typicky objevuje v prostředí sociálních sítí, kde je přenos informací nejjednodušší a nejrychlejší. Obsah sdělení se však může šířit i mimo toto prostředí, například prostřednictvím e-mailu nebo při ústní komunikaci. Při tvorbě virální kampaně je kromě již zmiňovaného atraktivního obsahu zásadní také přizpůsobení formy a médií cílové skupině, která sdělení přijme a bude ho šířit dál. Ke sdílení musejí mít lidé motivaci – informace musí být natolik zajímavá, aby se o ni chtěli podělit se světem, protože budou chtít ostatní také pobavit, dojmout nebo před nimi působit „in“.
Příklady a Tipy
Virální marketing lze úspěšně aplikovat ve školním prostředí, kde studenti mohou vytvořit video nebo grafický obsah, který podněcuje k zamyšlení nebo nabízí zábavný prvek a povzbuzuje ostatní k jeho sdílení. Příkladem může být video z školního talentového večírku nebo vizuálně poutavý plakát s informacemi o ekologické iniciativě, který zdůrazňuje důležitost recyklace a ochrany životního prostředí. Tip redakce: Při tvorbě virálního marketingu je důležité mít dobrý porozumění tomu, co je populární a zajímavé pro cílovou skupinu. Studenti, kteří se podílejí na vytváření obsahu, by měli mít dobré porozumění tomu, co je atraktivní a proč by to mohlo být zajímavé pro jejich vrstevníky. Velmi zajímavým spojením je využití potenciálu virálního marketingu s guerilla marketingem. Pokud se guerillová propagace (například flash-mob) vydaří, má velký potenciál šířit se mezi lidmi a prodloužit tím efekt celé kampaně. Tip redakce: Proslavil se jím například Google se svými pozvánkami. Ten na při otevření svojí emailové schránky umožnil přístup jen omezenému počtu lidí. Ti získali pozvánky a mohli je rozesílat svým známým. Google tak zabil dvě mouchy jednou ranou. Jednak mohl službu i nadále testovat, ale zároveň se mu tvořila řada nedočkavců na otevření služby všem. Stejný princip uplatnil i později při otevírání své sociální sítě. Inspiroval se i Microsoft.
Současný Kontext
V dnešní době už nestačí nebo je nákladnější klasická forma reklamy, kterou zpravidla reprezentuje pasivní komunikace (medium sděluje komerční sdělení cílové skupině, ovšem cílová skupina může informaci tak maximálně vstřebat a málokdy ji šíří dále). Musíme najít nové formy předávání sdělení. Virální marketing je jednou z těchto novinek, která umožňuje komerční sdělení udělat zajímavé tak, aby si je cílová skupina přisvojila a vzala za své. Většinou se tak stane, když charakter informace je zábavný, hodnotný nebo prestižní. Pak dochází k tomu efektu, že příjemce sdělení se stane de facto i mediem pro další šíření, tedy sdělení šíří dále a může se tak šířit exponenciálně a de facto zadarmo.
Shrnutí toho nejdůležitějšího
Virální marketing je efektivní způsob, jak zvýšit povědomí o značce nebo produktu a zvýšit prodejů. Je to technika spočívající v šíření sdělení „z člověka na člověka“ stejně, jako je tomu u virové nákazy. Hlavní podmínkou úspěšné virální kampaně je sdílení sdělení mezi cílovou skupinou. Atraktivní obsah, přizpůsobení formy a médií cílové skupině a motivace lidí k sdílení jsou klíčovými faktory úspěchu. Protože se obsah kampaně šíří mezi uživateli sám, může se také stát, že se vlivem lidové tvořivosti během šíření vytratí původní myšlenka sdělení. Proto je důležité mít dobrý porozumění tomu, co je populární a zajímavé pro cílovou skupinu, aby se podařilo vytvořit obsah, který přirozeně podněcuje k virálnímu šíření.
Komentovat