Akvizice je proces získávání nových zákazníků nebo uživatelů produktu, služby či značky. Jejím cílem je rozšířit zákaznickou základnu a generovat nový příjem. V marketingu se akvizice chápe jako činnost, která vede k vzniku vztahu mezi prodávajícím a kupujícím.
Co je akvizice v marketingu?
Akvizice v marketingu zahrnuje veškeré kroky, které činíme proto, aby mezi námi a uživatelem, který sleduje náš obsah, vznikl vztah prodávající – kupující. Zahrnuje různé strategie a taktiky, včetně reklamy a PPC kampaní, propagace, přímého marketingu, online marketingu, událostí a partnerství. I logo firmy na externím webu může být akvizicí.
Akviziční kampaně
V on-line reklamě se pak často používá pojem „akviziční kampaně“. Nabízíme zboží nebo služby lidem, kteří nás ještě neznají. Nejčastěji jde o kampaně ve vyhledávání. Může ale jít o obsahovou síť – reklamy, které se objevují na webových stránkách spadajících do partnerské sítě (nejčastěji Google či Seznam), Facebook Ads a další.
Tip redakce: Jak efektivní jsou akviziční kampaně?
Akviziční kampaně jsou efektivní, protože cílí na lidi, kteří nás ještě neznají. Díky nim můžeme zvýšit povědomí o naší značce a produktu. Například na Facebooku nebo Instagramu můžeme nastavit jednoduchou akviziční kampani, která osloví relevantní cílovou skupinu. Pokud váš e-shop nabízí prodej kosmetiky, můžete oslovit ženy ve věku 20–50 let se zájmy o kosmetiku.
Strategie akvizice
1. Placená reklama: Využíváme placené reklamy v obsahové síti, kde oslovujeme lidi, kteří o nás nikdy neslyšeli. Cílem je zvýšení povědomí, aby lidé zaregistrovali váš e-shop či web. Propagace v obsahové síti nabízí různé formáty reklamy, jako jsou banner, kombinovaná reklama či branding nebo videoreklama. 2. SEO: Nepodceňujte SEO. Pravidelná informační nálož je přidaná hodnota, která k vám přitáhne ty správné uživatele. Ať už píšete blog, natáčíte videa, postujete na sítích – dělejte to soustavně, dlouho a lidé dříve či později zaznamenají vaši existenci. 3. Affiliate programy: Můžete vyzkoušet a zapojit se tzv. affiliate programů. V současné době nabízí tento program velké nákupní galerie typu Alza, Mall nebo Heureka. Umožní vám se zviditelnit na místě, které zákazníci vnímají jako ověřené a s garancí bezproblémového nákupu. 4. Poskytování nástrojů zdarma: Nabídněte něco navíc a zdarma, na to lidé slyší. My například nabízíme audit PPC účtů, webináře a konzultaci zdarma. Samozřejmě i tady se připravte, že pro vás jejich „zdarma“ rozhodně zdarma není. 5. Pozice experta: Vybudujte si pozici experta ve vašem oboru. Veřejnost vás bude vnímat jako profíka a zvýší se pravděpodobnost, že vás v případě potřeby osloví s poptávkou. Vás to bude stát úsilí, čas a nikdy nekončící práci statutu dosáhnout a při stálé konkurenci udržet. 6. Influenceři: Vyberte si pečlivě a takové, kteří nějak souzní s vaší nabídkou a mají dostatek sledujících. Písemně si vyjasněte podmínky spolupráce a nezapomeňte, že si nesprávnou volbou můžete poškodit vaše jméno a značku. 7. Offline prostor: Můžete vyzkoušet reklamu v rádiu či televizi, bilboard, leták nebo tištěný banner v tisku. Nevýhodou je fakt, že tyto aktivity nijak nezměříte.
Jak měřit efektivity akvizice?
Důležitou součástí procesu akvizice je měření efektivity různých kanálů a taktik. Dobří marketéři proto své akviziční akce neustále analyzují. Cílem je maximální výkon procesu a návratnost investic. Můžete použít různé metriky, jako je konverzní poměr, návratnost investic (ROI) nebo čas do konverze, aby se zajistilo, že vaše akviziční strategie jsou efektivní.
Akvizice je klíčová pro růst podnikání
Akvizice je klíčová pro růst podnikání. Pomáhá nejen zvyšovat počet zákazníků, ale také podporuje dlouhodobou udržitelnost a konkurenceschopnost na trhu. Pokud nečíhá, děláte svůj marketing špatně. Akvizice se může schovávat i pod samotným pojmem „akvizice“ ve slovníčku marketingových pojmů. Pokud máte pocit, že jste snadno pochopili, co pojem akvizice znamená, možná svůj marketing příště svěříte právě Malé marketingové.
Tip redakce: Jaké jsou další trendy v akvizici?
V posledních letech lze pozorovat, že B2B marketing se stává stále složitějším. Kupující organizace mají stále důmyslnější přístup. Studie z roku 2019 ukázala, že u více než 56 % společností se při rozhodování o koupi zapojuje čtyři a více osob a ve 21 % společností rozhoduje sedm a více osob. Tyto trendy působí na soukromé firmy i na zadavatele veřejných stavebních zakázek.
Souhrn
Akvizice je proces, který je zásadní pro růst podnikání. Zahrnuje širokou škálu strategií a taktik, od placené reklamy až po poskytování nástrojů zdarma. Efektivní měření efektivity různých kanálů a taktik je klíčové pro maximální výkon procesu. Akvizice podporuje dlouhodobou udržitelnost a konkurenceschopnost na trhu.
Komentovat