Aby měl váš blog smysl, potřebujete znát základy obsahového marketingu (chcete-li content marketingu). Co musí obsahovat záhlaví blogu? Jaké prvky nesmíte vynechat? Jak se posunout ve vyhledávačích na přední pozice? Přečtete si tento článek a zjistěte, co vašemu blogu schází.
Blogové stránky jsou elektronickou vizitkou vaší firmy. Umožňují klientům, aby se o vás dozvěděli co nejvíce informací v co nejkratším čase. Nejen, že by blog měl být intuitivní a nenáročný, ale také potřebuje kvalitní pozadí. A tím nemyslím pěkný obrázek. Myslím tím prvky, které jsou oku laika neviditelné, ale budoucnost blogu a propagace firmy či produktu stojí na nich. Představte si, že do vyhledávače zadáte dotaz “záclona na míru”. Nebylo by hezké, kdyby na první příčce vyjel právě váš blog? Mrkněte na tipy níže a zjistěte, co můžete zlepšit abyste se tomuto výsledku co nejvíce přiblížili.
Blog tvoří v mnoha oblastech podnikání hlavní návštěvnost webu. Mnohé firmy mají svého obsahového stratéga a copy, aby posílili své povědomí o firmě.
Titulek blogu
Titulek blogu je zásadní. Seznamuje potenciálního klienta s tím, kdo jste a co děláte. Podle něj si návštěvník může udělat obrázek o tom, co jste zač. Každý článek na blogu i samotný blog musí mít svůj vlastní originální titulek. Titulek se zobrazuje především ve vyhledávačích a je tím hlavním poutačem/claimem článku ve vyhledávačích.
Obrázek výše je přesným příkladem toho, jak vypadá blogová stránka bez titulku a ikonky. Jen prázdný nicneříkající list papíru a originální název dané stránky. V případě hlavní strany blogu by to bylo něco jako index.php. Představte se zákazníkovi v tom nejlepším světle a dejte si záležet!
Ikona blogu neboli Favicona
Ikonka blogu se zobrazuje na kartě prohlížeče hned vedle titulku. Jedná se o drobný detail, který vás však odliší od konkurence. Vyhněte se tmavým celobarevným obrázkům, které v tak malém měřítku splynou v černý čtvereček. Takových blogů je spousta, ale nikdo si je pořádně nezapamatuje. A jen tak mezi námi, ani to nepůsobí profesionálně. Jako příklad uvádím své včerejší bloumání po internetu. Narazila jsem na tři rozdílné e-shopy se stejným produktem.
Další ukázka se týká taktéž blogů se stejnou tematikou. Tentokrát na téma copywriting.
Na 16 px nemusíte duplikovat loga, ale zkuste to zjednodušit. Například můžete použít jen fragment loga. Důležité je ovšem držet barvy webu.
Shrňte svou činnost do popisku!
Základem pro úspěšné vyhledání vašeho blogu je správný popisek a následný obsah. V části blogu <head> najdete oblast, kam se zapisují různé <link> a <meta>. Content, jak se nazývá popis vaší činnosti, se nachází právě v <meta>. Měl by obsahovat klíčová slova, která lidé nejčastěji hledají na blogu a která shrnují vaši činnost.
Nicméně pozor! Tak snadné to není. Nezapomínejte na konkurenci, která pravděpodobně použije podobná či stejná slova. Naděje, že vás vyhledávač najde mezi prvními se tak rapidně snižuje. Popisek tedy musí být výstižný, originální a měl by zahrnovat klíčová slova. Takto by to mohlo vypadat:
<meta name=“description“ content=“Psaní reklamních textů na zakázku, propagace firmy, blogové články, korektury.“>
Klíčová slova
Úzce souvisejí s předchozím bodem. Určují, čeho se váš blog týká. Žádné věty. Jen slova. Co nejvíce výstižná a často hledaná. Pokud si nejste jistí, můžete použít nástroj od Googlu, který vám prozradí, jak často je dané slovo či téma hledané. Již dávno je překonaná doby, kdy byl čím více = tím lépe. Nyní vyhledávače berou více v úvahu přínosnost pro uživatele, kterou měří skrze okamžitý exit či další hledání uživatele. Pokud uspokojíte na blogu uživatelův zájem, tak máte body +++.
<meta name=“keywords“ content=“copywriting,copywriter,reklamní texty,spolehlivý,spokojený,ceník“>
Nadpisy jednotlivých sekcí
Nemyslete si, že v dnešní době se nadpisy už nenosí! To je omyl. Pokud místo použití h1, h2, h3 atd. zvolíte jen větší velikost písma a font ztučníte, rozhodně tím nedosáhnete stejného výsledku jako s použitím hlaviček. Nadpisy mají své jasné poslání. Vyhledávače díky nim poznají, jaké je struktura blogu a podle toho následně zobrazují obsah.
Pokud tedy vaše hlavička má být “Dortíky od Zorky”, ale nepoužijete tag h1, vyhledávač vás nenajde. Vše nezáleží jen na hlavním nadpisu h1! Pokud vyhledávač usoudí, že menší nadpis h2 lépe vystihuje hledaný obsah, použije se pro zobrazení vašich stránek ve výsledcích právě ten. Pozor: Na jedné stránce smí být jen jeden nadpis h1!
Správné kódování
Důležitým předpokladem pro blog, který lidé chtějí číst a vyhledávače jej najdou, je nastavení správného kódování. Existuje celá škála nastavení správného formátu písma. Jiný typ má Asie, jiný východní Evropa, další pak střední Evropa nebo Amerika. Zkrátka to není jen tak vybrat to pravé!
A co teprve, když do toho zamícháme věci, jako je operační systém. Windows, Linux nebo iOS mohou leckdy v tomto ohledu nadělat paseku. Přesto existuje jistý kompromis, který vhodně překládá české znaky do všech zařízení. Je jím jeden z Unicode rodiny: utf-8! Mezi další dosud využívané patří Windows-1250 nebo ISO-8859.
<meta charset=“utf-8″>
Autor blogu
Použití autora blogu není v obsahovém marketingu natolik zásadní, avšak v případě, že někdo hledá konkrétně vaše jméno, vyhledávač ho spojí s vaším blogem. Ačkoli se může jednat pouze o jmenovce, dostanete se do výsledků vyhledávání a lidé si vás snáze všimnou. Samozřejmě, že nejlepší je nemít jmenovce, protože pak vaše jméno neodmyslitelně patří k vaší činnosti. Ale je nás téměř osm miliard. Nemůžeme tedy očekávat zázraky.
<meta name=“author“ content=“Terka Hladíková“>
Odkazy
Interní odkazování napříč blogem
Interní odkazování se zdržuje na vašem blogu. Pokud píšete článek na dané téma, například o psech, můžete použít u daného klíčového slova odkaz na jiný váš článek, který se zabývá krmivem pro psy. Provážete tak dohromady svoje články a získáte tím několik výhod. Uživatel na vašem blogu zůstane déle, starší článek nezůstane zapomenut a zvýšíte tak hodnotu svého blogu. Vyhledávače jej budou zobrazovat mnohem raději.
Interní linkování je extrémně důležité. Pravidlem je, že by linkování mělo být užitečné, viditelné a relevantní. Relevantní pro uživatele i pro Vás. Odkazujte především na stránky, které mají vysokou přirozenou návštěvnost přes hlavní frázi či její mutaci. V druhé řadě odkazujte také na stránky či články, které jsou důležité pro Váš záměr a chcete, aby je lidé četli. V neposlední řadě nezapomeňte na takzvané sirotky – články či stránky, které zatím nemají ani jeden odkaz.
Externí odkazování
Externí odkazování se naopak týká odkazů, které vedou mimo vaši doménu. Je stejně užitečné, jako odkazování interní, protože váš blog získává na důvěryhodnosti. Nebojte se toho a použijte několik odkazů s citacemi nebo zdroji, které například podporují vaše tvrzení. Pro vhodné články nemusíte chodit daleko. Bohatě postačí odkaz na wikipedii.
Ještě důležitější jsou pro vás odkazy, které míří na Váš web. Zde platí dvě hlavní pravidla – autorita a relevance. Autoritou je myšlena kvalita webu. Tu si můžete obrazně změřit v různých analytických nástrojích typu Ahrefs. Relevancí je myšleno to, že odkazy z sekce o plenkách moc nepomohou webu zaměřujícímu se pouze na IT.
Kanonická značka
Kanonická značka vám pomáhá s určením jediné originální stránky. Pokud by se náhodou na webu objevila stránka se stejným názvem nebo dalšími totožnými aspekty, kanonická značka jasně říká, že vy jste jediný originál, a proto budete ve vyhledávačích vždy vpředu. Neberte kanonikalizaci na lehkou váhu, protože vám může prokázat skutečně dobrou službu.
<link rel=“canonical“ href=“http://minimalistka.eu/“ />
OG tagům položil základy Facebook v roce 2007, kdy přišel s tzv. Open Graph. Od tohoto OG tag. Tyto tagy slouží ke sdílení vašeho obsahu na sociálních sítích. S jejich pomocí nemusíte kontrolovat, jestli dané sdílení funguje a jak vlastně vypadá. Pokud správně nastavíte své vlastní OG tagy, máte o jednu starost méně. Tagy se o sebe postarají samy. Vlastní nastavení si můžete stvořit svépomocí, to pak vypadá přibližně takto:
<meta property=“og:title“ content=“Terka Hladíková – copywriting, korektury“ />
<meta property=“og:type“ content=“article“ />
<meta property=“og:url“ content=“http://minimalistka.eu/“ />
<meta property=“og:image“ content=“./images/ikona_blog.png“ />
<meta property=“og:description“ content=“Psaní reklamních textů na zakázku;korektury textů;blogové články“ />
Nebo použijte jeden z online nástrojů, který práci odvede za vás a vy získáte již hotový kód zadáním několika málo údajů o vašem blogu. Mezi takové nástroje například patří:
Optimalizace pro mobilní zařízení
Důležitým bodem pro spokojenost uživatelů a přednější pozice ve vyhledávači je optimalizace blogu pro mobilní zařízení. Již dávno lidé neprocházejí blogy na stolních počítačích. Ba naopak, většina uživatelů používá mobilní telefon. Pokud váš blog není přizpůsobený pro mobily či tablety, příliš spokojených návštěvníků nejspíš nezaznamenáte.
Zapomeňte na pixely a absolutní pozicování! Raději využijte relativních hodnot, jako jsou procenta. Velikost písma uvádějte jako vw. Tato zkratka znamená 1 procento šířky prohlížeče. Základy přívětivého vzhledu pro mobily zajistíte řádkem níže, které se vkládá do <head>.
<meta name=“viewport“ content=“width=device-width, initial-scale=1.0″>
SEO pro obrázky
Trendem poslední doby se stávají videa o obrázky. Lidé mnohem častěji vyhledávají vizuální podněty, které snáze a rychleji vstřebávají. Aby je však mohli najít, potřebujete k nim doplnit speciální parametry. Patří mezi ně především alternativní text. Ten by měl obsahovat klíčová slova stejně jako popis obrázku. Jen díky tomu budete dohledatelnější. Alternativní obrázek se doporučuje o délce 80 znaků. Maximum je 125!
Proč používat obrázky?
Nejen, že jsou mezi lidmi oblíbené, ale také dotvářejí celkový dojem. Obrázky se hodí k doplnění textu, rozdělení článku na menší dílce nebo také jako hlavní upoutávka článku na blogu. V případě, že někdo narazí na váš obrázek, je pravděpodobné, že si ho rozklikne, čímž se přímou čarou dostane na váš blog. Tím získáte nové návštěvníky.
robots.txt
Tento soubor je nutností pokud chcete, aby vás vyhledávače našly. Zpravidla se umisťuje do kořenového adresáře na FTP serveru, odkud se následně vše zpracovává samo. Důležitý je obsah tohoto souboru. Máte ve své moci, které stránky dovolíte prohlížet a které nikoli. Prvotní účel je však takový, že vyhledávač se skrze soubor robots.txt dozvídá, jak s danou stránkou pracovat. Co na ní smí a nesmí dělat. Robot tag nemusí být jen soubor, ale lze jej umístit do <head> přímo na vaší stránce. Vyhledávači tak můžete dát jasné pokyny, které mohou znít:
- INDEX
- NOINDEX
- NOFOLLOW
- NOARCHIVE
- NOSNIPPET
- NOODP
- NONE
Jaký z tagů zvolíte je čistě na vás. Dejte si však pozor, abyste svůj blog omylem neskryli. To by se vám mohlo podařit tagem NONE či noindex. Pak by vás vyhledávač nikdy nenašel.
V robots.txt by měl být také odkaz na vaší mapu stránek neboli sitemapu.
sitemap.xml
Tento soubor se taktéž nachází v kořenovém adresáři na FTP serveru a má jediný účel. Pomáhá robotům, aby se na vašem blogu lépe vyznali. Sitemap.xml je to, co napovídá samotný název. Jedná se o mapu stránek.
Otestujte si rychlost svého blogu!
Aby byli klienti spokojení, váš blog se musí načítat rychle. Jakmile načítání trvá déle než tři vteřiny, návštěvníci jsou otrávení a odcházejí jinam. Nejvíce zpomalující částí jsou obrázky a fotografie. Nesnažte se na svůj blog nahrávat několika megapixelové fotografie. Ideální jsou obrázky okolo 80 kilobitů.
Uživatelé, kteří si vaše stránky prohlížejí přes data budou jenom naštvaní, protože jich velkou část spotřebují na načtení jenom vašeho příspěvku. Ideální je nahrávat obrázky o velikosti několika desítek kilobajtů. Fotografie na kvalitě nijak neutrpí a pro internetové brouzdání to stačí. Jak rychle se váš blog načítá můžete zjistit pomocí nástrojů online.
Avšak pozor! Každý z nich udává jiný výsledek. Například nástroj od Googlu udává rychlost načítání 10 ms, GTmetrix říká, že blog se načítá 2,7 s a Pingdom zaznamenal 484 ms. Nespoléhejte se tedy jen na jeden nástroj a vyzkoušejte všechny. Tím získáte objektivní pohled na to, kde má blog ještě trhliny a co je třeba vylepšit.
Komentovat