Tiskova Zprava

Tiskova Zprava

Tisková zpráva je písemné sdělení publikované v médiích, prostřednictvím kterého politická strana, firma či organizace informuje veřejnost o svých aktivitách. Jedná se o prostředek marketingové komunikace důležitý pro budování značky v rámci PR (Public Relations). Tisková zpráva je často používána ke zveřejnění novinek, jako je například uvedení nového produktu nebo zlepšení služeb, a může tak zajistit mediální pozornost a posílit obraz úspěšné prosperující značky.

Co je tisková zpráva?

Tisková zpráva je textové sdělení pro média, jehož cílem je informovat novináře. Jedná se o základní nástroj oboru public relations. Tiskovou zprávu může vydávat jednotlivec, organizace, firma či státní instituce. Jejím ideálním výstupem je mediální zmínka – prostor v tisku, TV, rádiu či online médiích věnovaný informacím z tiskové zprávy.

Struktura a formát tiskové zprávy

Tisková zpráva se nejčastěji odesílá v dokumentu Word nebo open source textových dokumentech, aby ji novinář mohl snadno otevřít, kopírovat a dále s ní pracovat. Dokument by měl obsahovat titulek, domicil (údaj o datu a místu vydání TZ), perex (stručné shrnutí textu) a dva až čtyři odstavce textu samotné zprávy. Důležitou součástí tiskové zprávy jsou přímé řeči zástupců subjektu a jméno a kontakt na autora zprávy.

Obsah tiskové zprávy

Tisková zpráva by novinářům měla nabídnout hodnotné informace, například nové či netradiční postoje, názory, data či kontext. Důležitou součástí je také využití přímé řeči zástupců subjektu, aby zpráva byla autentická a přínosná. Zpráva by měla být formátována střízlivě a s čitelnou velikostí písma, aby ji novináři mohli snadno zpracovat.

Harmonogram vzniku tiskové zprávy

Vznik tiskové zprávy by měl být založen na nejpodstatnějších informacích (odpovědi na otázky Co? Kdo? Kdy? Kde?). Navazující text by tyto informace rozvinul do detailů a na konci doplnil kontext (background – odpovědi na otázku Proč? Jak?). Zpráva by měla využívat přímou řeč a citace, které autenticky doplňují poskytované informace.

Segmentace médií

Novinářům by se měla posílat jen ty informace, které mají opravdu potenciál zaujmout a mají pro ně zpravodajskou hodnotu. Proto je důležité dle typu zprávy segmentovat média a příjemce zpráv do cílových skupin. Příjemce sdělení lze rozdělit například na zpravodajské, sportovní, regionální, lifestyle, technická, auto-moto a další média.

Press pack

Press pack je balíček pro novináře, který může obsahovat produkty a materiály, které jsou přiloženy ke sdělení pro média. Do press packu se nejčastěji přikládají produkty, propagační předměty či poukazy na služby. Tímto způsobem lze novinářům nabídnout kompletní informační balíček, který jim usnadní zpracování zprávy.

Vztah s marketingem

Tisková zpráva je integrální součástí marketingové komunikace. Marketing a PR mohou souznít prostřednictvím obsahového marketingu, vytvořením atraktivního, poutavého a výnosného odkazu pro vaši značku. Tisková zpráva může být využita jako doplnění pro tiskové konference či brífing a může tak pomoci dosáhnout úspěchu v mediálních výstupech.

Příklady využití

Tisková zpráva může být využita v mnoha různých situacích. Například při uvedení nového produktu nebo při organizaci speciálních událostí. Příkladem zajímavých informací v tiskových materiálech může být mediální podpora pro Kofolu. Pro výrobce nápojů jsme připravili průzkum s netradičním tématem, který zaujal lifestyle i byznys média.

Rady pro rozesílku tiskových zpráv

Novinářům by se měla posílat pouze ty informace, které mají opravdu potenciál zaujmout a mají pro ně zpravodajskou hodnotu. Proto je důležité dle typu zprávy segmentovat média a příjemce zpráv do cílových skupin. Novináři by si na porci zpráv zvyknuli, pokud by byly posílány pravidelně. Je však potřebné vědět, kdy se jim zpráva hodí – posílat zprávy v pátek odpoledne, když např. u tištěných periodik je uzávěrka dopoledne, není určitě dobré.

Budování vztahů s novináři

Setkat se s novináři a poznat je osobně je vždy pozitivní. Při osobnějších vztazích jde komunikace určitě snáze, než pokud jste „anonym“ na druhé straně e-mailu. Setkání se mohou udát na některých významných akcích vaší firmy apod. Dobrá tisková zpráva může novináři velmi pomoci, špatná jej přinejlepším naštve. Pod kolonkou dobrá se musí počítat mj. také správné načasování a pravidelnost.

Shrnutí

Jakkoliv se může zdát, že nástroj tiskové zprávy je jakkoliv stará záležitost, pro řadu organizací stále představuje nezastupitelnou součást jejich marketingové komunikace. Psaní tiskové zprávy není v podstatě žádná věda. Je třeba jen dodržovat pár základních pravidel: vědět, k čemu slouží, dodržovat základní formální znaky, v obsahu být kreativní, u rozesílání být adresný, nespamovat a snažit se budovat vztahy s novináři. Tisková zpráva je písemné sdělení publikované v médiích, prostřednictvím kterého politická strana, firma či organizace informuje veřejnost o svých aktivitách. Jejím ideálním výstupem je mediální zmínka – prostor v tisku, TV, rádiu či online médiích věnovaný informacím z tiskové zprávy.

Související články

Komentovat

E-mailová adresa nebude zveřejněna. Povinná pole jsou označena *